Späť

Úvahy o Flashi

Prečítajte si úvahy Steva Jobsa o Flashi, ktoré boli publikované 29. apríla na www.apple.com v Hot News. Hovoria o šiestich dôvodoch prečo Apple nepovolil Flash v mobilných zariadeniach Apple.


Apple má dlhoročný vzťah s Adobe. V skutočnosti sme sa stretli so zkladateľmi Adobe, keď boli vo svojej povestnej garáži. Apple bol ich prvým zákazníkom keď adoptoval ich jazyk Postscript do našich tlačiarní Laserwriter. Apple investoval do Adobe a vlastnil mnoho rokov okolo 20 % spoločnosti. Obidve spoločnosti pracovali bok po boku aby sa presadil desktop publishing a mali sme spolu veľa dobrých časov. Po týchto zlatých časoch rástli obidve spoločnosti každá svojim smerom. Apple prešlo svojou skúsenosťou blízkou smrti a Adobe sa ťahalo do korporátneho trhu produktami Acrobat. Dnes tieto dve spoločnosti naďalej spolupracujú aby slúžili svojim spoločným kreatívnym zákazníkom. Užívatelia Maca kupujú okolo polovice produktov Adobe Creative Suite. Okrem toho je však už spoločných záujmov veľmi málo.

Chcel by som spomenúť niekoľko našich úvah o produktoch Flash aby zákazníci a kritici lepšie porozumeli prečo nepovoľujeme Flash na iPhonoch, iPodoch a iPadoch. Adobe charakterizoval naše rozhodnutie ako primárne motivované obchodnými záujmami. Hovoria, že chceme chrániť náš App Store, ale v skutočnosti je naše rozhodnutie založené na technických dôvodoch. Adobe sa sťažuje, že sme uzavretý systém a že Flash je otvorený, ale v skutočnosti je opak skutočnosťou. Dovoľte mi to vysvetliť.

Po prvé, je tu to “otorený”.

Flash produkty od Adobe sú na 100 % proprietárnymi. Sú dostupné len od Adobe a Adobe má výhradné právo na ich budúce vylepšenie, cenotvorbu a podobne. To, že produkty Adobe Flash sú široko dostupné, neznamená to, že sú otvorené. Sú predsa kompletne riadené a dostupné len od Adobe. Podľa takmer akejkoľvek definície je teda Flash uzavretým systémom.

Apple má tiež mnoho proprietárnych systémov. Ikeď je operačný systém pre iPhone, iPod a i Pad proprietárnym, my pevne veríme, že všetky štandardy týkajúca sa webu majú byť otvorené. Radšej ako používanie technológie Flash, prijal Apple štandard HTML5, CSS a JavaScript. Všetko sú to otvorené štandardy. Mobilné zariadenia od Apple sa všetky dodávajú s vysokým výkonom a implementáciou týchto otvorených štandardov s nízkym nárokom na spotrebu energie. HTML5 – nový web štandard, ktorý si osvojil Apple, Google a mnoho ďalších, umožňuje vývojárom webu vytvárať pokročilú grafiku, typografiu, animácie a transakcie bez nutnosti závisieť od zásuvných modulov do prehliadačov (akým je Flash). HTML5 je kompletne otovorený a riadený výborom štandardu, ktorého je Apple členom.

Apple dokonca vytvára otvorené štandardy pre web. Napríklad, Apple začal s malým open source projektom a vytvoril WebKit – kompletný open sourceový renderovací engine pre HTML5, ktorý je srdcom weobového prehliadača Safari, ktorý sa používa vo všetkých našich produktoch. WebKit sa prijal v širokej miere. Google ho používa pre prehliadač v Androide, využíva ho Palm, Nokia a RIM (Blackberry) ohlásil, že ho tiež bude používať. Takmer každý webový prehliadač v smartphone okrem Microsoftu používa WebKit. Tým, že Apple urobil technológiu WebKit otvorenou, vytvoril štandard pre mobilné webové prehliadače.

Po druhé je tu “plný web”.

Adobe opakovane uvádza, že mobilné zariadenia Apple nemôžu obsiahnuť “plný web” pretože 75 % video obsahu na webe je vo Flashi. Čo ale nehovoria je to, že takmer všetko toto video je dostupné v modernejšom formáte H.264 a dá sa teda pozerať na iPhonoch, iPodoch a iPadoch. YouTube s odhadovanými 40 % videa na webe sa objavuje v aplikácii, ktorá sa dodáva priamo so všetkými mobilnými zariadeniami od Apple, pričom iPad poskytuje azda najlepší zážitok z objavovania a pozerania YouTube vôbec. Pridajte k tomu video od Vimeo, Netflix, Facebook, ABC, CBS, CNN, MSNBC, Fox News, ESPN, NPR, Time, The New York Times, The Wall Street Journal, Sports Illustrated, People, National Geographic a veľa veľa ďalších. Užívatelia iPhonu, iPodu a iPadu nepostrádajú veľa videa.

Ďalšou sťažnosťou Adobe je to, že zariadenia od Apple nemôžu hrať Flashové hry. To je pravda. Našťastie existuje viac ako 50 000 hier a zábavných titulov na App Store a množstvo z nich je zadarmo. Pre iPhone, iPod a iPad je dostupných viac hier a zábavných titulov, ako pre akúkoľvek inú platformu na svete.

Po tretie je tu spoľahlivosť, bezpečnosť a výkon.

Symantec nedávno upozornil na to, že Flash má jednu z najhorších bezpečnostných štatistík za rok 2009. Vieme aj to, že Flash je príčina číslo jeden pádu Macov. Spolupracovali sme s Adobe na odstránení týchto problémov, ale tieto naďalej pretrvávajú už niekoľko rokov. Nechceme znižovať spoľahlivosť a bezpečnosť iPhonov, iPodov a iPadov pridaním Flashu.

Nadôvažok Flash nevykazoval dobrý výkon na mobilných zariadeniach. Rutinne sme požiadali Adobe aby nám ukázali výkonnostne dobre pracujúci Flash na mobilnom zariadení, na ľubovoľnom mobilnom zariadení a po dobu pár rokov. Nikdy sme to nevideli. Adobe verejne oznámil, že Flash pre smartphone sa začne dodávať začiatkom roka 2009, potom v druhej polovice roka 2009, potom v prvej polovici roka 2010 a teraz hovoria v druhej polovici roka 2010. My si myslíme, že sa prípadne dodávať bude, ale sme radi, že sme nezadržiavali dych. Kto vie, ako to bude pracovať?

Po štvrté je tu výdž batérie.

Pre dosiahnutie dlhej výdrže batérie počas prehrávania videa musia mobilné zariadenia dekódovať v hardvéri video. Dekódovanie v softvéri vyžaduje priveľa výkonu. Veľa takýchto čipov používaných v moderných mobilných zariadeniach obsahujú dekodér, ktorý sa nazýva H.264 (priemyslený štandard využívaný v každom Blu-ray DVD prehrávači) a ktorý bol adoptovaný spoločnosťami Apple, Google (YouTube), Vimeo, Netlfix a mnohými ďalšími.

Ikeď pred nedávnom pridal Flash podporu pre H.264, vyžaduje video na takmer všetkých flashových web stránkach dekodér staršej generácie, ktorý nie je implementovaný v mobilných čipoch a musí bežať v softvéri. Rozdiel je ohromný: na iPhone napríklad hrajú videa H.264 až do 10 hodín zakiaľ čo videa dekódované softvérom hrajú menej ako 5 hodín kým je kompletne vybitá batéria.

Keď webové stránky prekódujú svoj video obsah s využitím H.264, môžu ho ponúknuť celkom bez Flashu. Hrajú perfektne v prehliadačoch ako je Apple Safari a Google Chrome bez akýchkoľvek pluginov a vyzerajú perfektne na iPhonoch, iPodoch a iPadoch.

Po piate je tu Touch.

Flash bol vytvorený pre PC využívajúce myši a nie pre dotykové obrazovky s využitím prstov. Napríklad mnohé flashové web stránky sú založené na “rolloveroch”, ktoré rozbalia menu a ďalšie prvky keď sa šípka myši nachádza nad špecifickým bodom. Revolučne multi-touch rozhranie firmy Apple nevyužíva myš a neexistuje koncept typu rollover. Väčšina flashových web stránok bude musieť byť prepísaná aby podporovala dotykové zariadenia. Keď vývojári potrebujú prepísať flashové web stránky, prečo nepoužiť moderné technológie, akými sú HTML5, CSS a JavaScript?

Tada aj keby iPhony, iPody a iPady používali Flash, nevyriešilo by to problém, že väčšina flashových web stránok potrebuje byť prepísaných aby podporovala zariadenia s dotykovým ovládaním

Šiesty najdôležitejší dôvod.

Okrem skutočnosti, že Flash je uzavretý a proprietárny, má veľa technických nedostatkov a nepodporuje zariadenia s dotykovým ovládaním, je tu jeden ešte dôležitejší dôvod, pre ktorý nepovoľujeme Flash na iPhonoch, iPodoch a iPadoch. Diskutovali sme o záporoch používania Flashu na prehrávanie videa a interaktívneho obsahu z webových stránok, ale Adobe chce tiež od vývojárov, aby si osovojili Flash na vývoj aplikácií, ktoré bežia na našich mobilných zariadeniach.

Na základe bolestivej skúsenosti vieme, že ponechať vrstvu softvéru od tretej strany medzi platformou a vývojárom, má za následok subštandardné aplikácie a bráni zdokonaľovaniu a rozvoju platformy. Ak vývojári rastú v závislosti od vývojárskych knižníc a nástrojov tretích strán, môžu získať výhody z rozvoja platformy len ak sa tretia strana rozhodne osvojiť si nové vlastnosti. Nemôžeme byť odkázaní na milosť tretej strany, ktorá by sa rozhodla kedy a či vôbec sprístupní naše vylepšenia našim vývojárom.

Toto sa stáva ešte horším ak tretia strana poskytuje medziplatformový vývojársky nástroj. Tretia strana neadoptuje vylepšenia z jednej platformy zakiaľ nie sú dostupné na všetkých podporovaných platformách. A preto majú vývojári prístup len k sade vlastností určených najnižším spoločným menovateľom. Opäť nemôžeme akceptovať výsledok, kde sú vývojári blokovaní od používania našich inovácií a vylepšení preto, lebo nie sú dostupné na konkurenčnej platforme.

Flash je medziplatformový vývojový nástroj. Cieľom Adobe nie je pomôcť vývojárom písať najlepšie aplikácie pre iPhone, iPod a iPad. Ich cieľom je pomôcť vývojárom písať medziplatformové aplikácie. Adobe bolo bolestivo pomalé v osvojení si vylepšení platformy Apple. Napríklad, napriek tomu, že Mac OS X sa už dodáva takmer 10 rokov, Adobe ho plne (Cocoa) adoptovalo až pred 2 týždňami keď začali dodávať CS5. Adobe bol posledný veľký vývojár, ktorý si plne osvojil Mac OS X.

Naša motivácia je jednoduchá – chceme poskytnúť najpokrokovejšiu a najinovatívnejšiu platformu našim vývojárom a chceme aby stáli priamo pri tejto platforme a vytvárali najlepšie aplikácie aké kedy videl svet. Chceme trvale zdokonalovať platformu tak, aby vývojári mohli vytvárať ešte ohromujúcejšie, výkonnejšie, zábavnejšie a užitočnejšie aplikácie. Všetci vyhrávajú – my predávame viac zariadení, pretože máme najlepšie aplikácie, vývojári dosiahnu širšie a širšie publikum a zákaznícku základňu a užívatelia sú trvale potešení najlepšou a najširšou ponukou aplikácii na akejkoľvek platforme.

Závery.

Flash bol vytvorený počas éry PC – pre PC a myši. Flash je pre Adobe úspešným biznisom a my rozumieme prečo ho chcú tlačiť aj za hranice PC. Mobilná éra je však o zariadeniach s nízkou spotrebou, dotykových rozhraniach a otvorených webových štandardoch – všetko oblastiach, kde Flash ťahá za krátky koniec.

Lavína mediálnych outletov, ktorá ponúka svoj obsah pre mobilné zariadenia od Apple demonštrujú, že Flash už nie je viac potrebný k tomu, aby bolo možné pozerať video alebo konzumovať akýkoľvek druh webového obsahu. 200 000 aplikácií na App Store dokazuje, že pre desiatky tisíc vývojárov nie je nutný Flash k tomu, aby vytvárali graficky bohaté aplikácie vrátane hier.

Nové otvorené štandardy, akými je HML5, vytvorené v mobilnej ére vyhrajú na mobilných zariadeniach (a na PC tiež). Adobe by sa malo snáď viac sústrediť na tvorbu skvelých nástrojov na tvorbu HTML5 pre budúcnosť a menej na kritizovanie Apple za to, že opustilo minulosť.

Steve Jobs

Apríl 2010

Pre dáta diskové periférie
a úložiská

Stolné, prenosné, sieťové a multimediálne disky, RAID polia, USB kľúčiky a príslušenstvo.

 

3% zľava pre verných zákazníkov

Vážime si naších verných zákazníkov a preto im ponúkame 3% zľavu na ďalší nákup!